top of page

"Silver canopy" _ Passenger waiting shelter for Urban Transport Central Station, Volos

"Silver canopy" _ Στέγαστρο αναμονής επιβατών για την κεντρική αφετηρία των Αστικών Συγκοινωνιών Βόλου

_Architectural design:
Polymenides Michael, Architect Engineer
Flabouris Petros, Architect Engineer
_Survay:
Karousos Evangelos, Topographer Engineer
_Status: Private commission, issuing building permits

We were invited by "ASTIKO KTEL VOLOU SA", the urban transport company to design a canopy shelter for the central urban bus station of the city of Volos. The transport infrastructure is located at the southwest entrance of the city, close to central city uses such as the intercity transport station, the railway station, the Faculty of Engineering, the town Hall and port. Moreover, areas of historic and cultural interest are found nearby, such as the “Palaia” quarter, the old city byzantine fortification, the “Tsalapata” museum, etc. Today the central bus station consists of a bus parking lot, a ticket office and some limited administrative office spaces; the waiting passengers are inadequately sheltered under makeshift canopies and ad-hoc seating areas.

The goal of our design is ensuring comfortable conditions for waiting passengers throughout the year, unhindered accessibility for all users groups and harmonious integration of the new constructions with the existing facilities. Our objective was to create a recognizable structure, which would function as a landmark in the city indicating a central urban function, capable of communicating the corporate identity of the transport company. Finally, through the application of a modular design system, the prefabricated structures could be flexible, expanded or disassembled and removed in the future as needed.

Parallel to Sekeri street and in continuity with the sidewalk, we propose a platform of appropriate dimensions and access on which a prefabricated ticket-office owned by the urban transport company would be placed. Waiting areas and canopies are set on either side of the ticket office, and in combination with a system of glass panels, they form a single functional ensemble. Those free-standing glass panels, constructed with metal frames and safety glass, offer protection from the wind and with the fitting of special components form standing seating. Grating pieces are suspended on the frames, while vinyl decals add a fragmented visual barrier, disrupting the translucence of the glass panels. Above the waiting areas, the geometrically irregular surfaces of the roofs, lined with aluminium-polypropylene composite panels in a silver finish and linear lighting elements, offer protection from the elements. The dynamic asymmetric form of the canopies, the choice of reflective surfaces, the intense linear lighting fixtures and colored details are an attempt to mirror the experience of the modern city in constant motion, a condition to which our client responds with their services.

_Αρχιτεκτονική μελέτη:
Πολυμενίδης Μιχαήλ, Αρχιτέκτων Μηχανικός
Φλαμπούρης Πέτρος, Αρχιτέκτων Μηχανικός
_Τοπογραφική αποτύπωση:
Καρούσος Ευάγγελος, Τοπογράφος Μηχανικός
_Στοιχεία: Ιδιωτική ανάθεση, υπό έκδοση άδειας δόμησης

Το έργο αφορά τον σχεδιασμό υπαίθριων κατασκευών στεγάστρων στην κεντρική αφετηρία των αστικών συγκοινωνιών Βόλου έπειτα από πρόσκληση της "ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΒΟΛΟΥ ΑΕ". Η θέση της κεντρικής αφετηρίας βρίσκεται στην νοτιοδυτική είσοδο της πόλης, κοντά σε κεντρικές λειτουργίες όπως ο σταθμός υπεραστικών συγκοινωνιών, ο σιδηροδρομικός σταθμός, η πολυτεχνική σχολή του ΠΘ, το δημαρχείο κ.α. καθώς και σε περιοχές ενδιαφέροντος όπως η συνοικία των "Παλαιών", τα υπολείμματα της βυζαντινής οχύρωσης της πόλης και το μουσείο-πολυχώρος "Τσαλαπάτα". Στον χώρο που βρίσκονται οι εγκαταστάσεις των αστικών συγκοινωνιών είναι χωροθετημένα μεγάλη έκταση στάθμευσης οχημάτων, το σταθμαρχείο καθώς και εκδοτήριο εισιτηρίων, ενώ μέχρι σήμερα η ανάγκη στέγασης των επιβατών καλύπτονταν μη επαρκώς από πρόχειρες κατασκευές στεγάστρων και καθιστικών.

Στόχοι της επέμβασης είναι η εξασφάλιση ιδανικών συνθηκών αναμονής για τους επιβάτες καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, η απρόσκοπτη προσβασιμότητα από όλες τις ομάδες χρηστών και η αρμονική ένταξη των νέων κατασκευών συνδυαστικά με τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις. Το αντικείμενο σχεδιασμού επιδιώξαμε να αποτελέσει μία αναγνωρίσιμη κατασκευή, στην είσοδο της πόλης, και να λειτουργήσει σαν ένα τοπόσημο που υποδεικνύει την εγκατάσταση μίας κεντρικής αστικής λειτουργίας ικανό να επικοινωνήσει την εταιρική ταυτότητα των αστικών συγκοινωνιών. Τέλος οι κατασκευές σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελούνται από ένα σύστημα μοναδιαίων (modular) τμημάτων, τα οποία προκατασκευάζονται εργοστασιακά και εγκαθίστανται στο εργοτάξιο σε σύντομο χρόνο, δίνοντας επίσης την δυνατότητα επέκτασης, αποσυναρμολόγησης και μεταφοράς σε άλλο χώρο.

Παράλληλα με την οδό Σέκερη και σε επαφή με την διαμόρφωση του πεζοδρομίου, σχεδιάζεται αποβάθρα με τις κατάλληλες διαστάσεις και προσβάσεις πάνω στην οποία τοποθετείται προκατασκευασμένος οικίσκος ιδιοκτησίας των αστικών συγκοινωνιών ο οποίος στεγάζει το εκδοτήριο εισιτηρίων. Οι χώροι αναμονής και τα στέγαστρα σχεδιάζονται εκατέρωθεν του εκδοτηρίου και σε συνδυασμό με ένα σύστημα υαλοπετασμάτων διαμορφώνουν ένα ενιαίο λειτουργικό σύνολο. Οι αυτοφερόμενες κατασκευές υαλοπετασμάτων, σχεδιασμένες με μεταλλικούς φορείς και άθραυστους υαλοπίνακες προσφέρουν προστασία από τον άνεμο και με τα κατάλληλα εξαρτήματα διαμορφώνουν καθιστικά ορθίων. Στους οθοστάτες των υαλοπετασμάτων και σε απόσταση από αυτά αναρτώνται ηλεκτροπρεσαριστές εσχάρες ενώ τα αυτοκόλλητα βινυλίου που εφαρμόζονται στους υαλοπίνακες προσθέτουν έναν κατακερματισμένο οπτικό φραγμό διαταράσσοντας την διαμπερότητα των υαλοπινάκων. Πάνω απο τους χώρους αναμονής οι γεωμετρικά ακανόνιστες επιφάνειες των στεγάστρων, επενδεδυμένες με σύνθετα πανέλα αλουμινίου-πολυπροπυλενίου σε ασημί φινίρισμα και γραμμικά στοιχεία φωτισμού, προσφέρουν προστασία απο τα στοιχεία της φύσης. Η δυναμική ασύμμετρη μορφή των στεγάστρων και η επιλογή ανακλαστικών επιφανειών, τα έντονα γραμμικά στοιχεία φωτισμού και οι λεπτομέρειες σε έντονο χρωματισμό είναι μία απόπειρα μεταφοράς της εμπειρίας της σύγχρονης πόλης σε διαρκή κίνηση, μίας συνθήκης στην οποία ανταποκρίνεται με τις υπηρεσίες του και ο αναθέτης του έργου.

bottom of page